Sharing

Blogy meta tagy

Blogy

Odevné súčasti | Parta

Dátum pridania: 09.07.2021

Parta je ozdobná čelenka, ktorá zdobí hlavu mladého dievčaťa. V minulosti bola súčasťou obradového odevu, resp. sviatočnej alebo obradovej úpravy hlavy dievčat. Pôvodné kovové čelenky nahradili lepenkové pásy, pokryté textíliou a ozdobami, ktoré pretrvali až do začiatku 20. storočia. Od konca 19. storočia sa ponad partu zvykol nosievať zelený venček s kvetmi (napr. myrtový), tzv. veniec mladuchy, ktorý symbolizoval slobodný stav a panenstvo mladuchy. Pôvodná forma party bola nahradená (doplnená) práve týmito vencami – spočiatku tvorenými zo živých bylín a kvetov (zimozeleň, rozmarín, krušpán, myrta, asparágus), neskôr sa začali používať umelé kvety a rôzne ozdoby.


Slovo parta, latinsky corona virginea (corona – koruna/prstenec/veniec; virgineus – dievčenský, panenský), môžeme preložiť ako veniec mladých dievčat alebo panien a reprezentuje status nevydatého, cudného dievčaťa. Parta, ako symbol dievčenskosti, však nebola využívaná len ako súčasť obradového svadobného odevu. Z hrobových nálezov z 10. a 11. storočia je evidentné, že party boli používané aj ako súčasť pohrebného odevu a hrobovej výbavy dievčat, ktoré skonali ako slobodné panny. Obdobné druhy ozdôb hlavy sa v tomto období dávali do hrobov nielen nevydatým dievčatám, ale aj slobodným mládencom alebo mníškam a kňazom, ktorí zložili sľub celibátu. Je preto zrejmé, že parta mala symbolizovať nielen nevinnosť a čistotu, ale aj duchovnú službu či celibát zomrelého.

Vznik párt vychádza zo zvyku zdobenia hláv mladých dievčat živými poľnými kvetmi. Vence, ktoré dievčatá vili predstavovali nielen okrasu, ale i spojenie človeka s prírodou a stali sa akýmisi obetnými darmi, ktoré mali zabezpečovať ochranu i plodnosť - bohatú úrodu.

V slovenskej ľudovej kultúre sa s partami stretávame predovšetkým ako so súčasťou svadobného obradového odevu. Napriek tomu, že bohato zdobené čelenky a vence boli v priebehu 18. a 19. storočia dôležitou súčasťou všetkých slávnostných dievčenských odevov, najdlhšie sa jej využívanie udržalo práve v odeve mladuchy. Skladanie venca mladuchy je aj v súčasnosti významnou a obľúbenou súčasťou svadby. Veniec je dnes nahradený bielym závojom, ktorý má, podobne ako parta, symbolizovať nepoškvrnenosť mladuchy. Spolu s nasledujúcim čepčením je tento akt považovaný za vrchol svadobného obradu.

Ako už predchádzajúci text naznačuje, ozdoby hlavy dievčat môžeme rozdeliť na dve základné časti – parta veniec. Parta je doslova korunou mladuchy. Máva tvar diadému, pásu alebo cylindru a je bohato zdobená kamienkami, štrasmi, perličkami, stuhami a pod. Nasadzuje sa priamo na vrch hlavy a môže presahovať na čelo a uši. Zadná časť party je tvorená závojom alebo farebnými stuhami, ktoré zakrývajú vrkoče a často siahajú až pod kolená. Druhou časťou, alebo samostatnou ozdobou je veniec, ktorý je tvorený zelenými bylinami a kvetmi, dozdobený zrkadielkami, perličkami, pierkami a pod. Zaväzuje sa na tyle dlhými stuhami, ktoré sa nechávajú voľne spustené. V priestore Slovenska bola veľmi bežná kombinácia týchto dvoch súčasti, čím vznikali pozoruhodné bohaté ozdoby hlavy.  

Bohatosť výzdoby a materiál, z ktorého sa vence a party vyrábali, záviseli od ekonomickej prosperity oblasti i samotnej rodiny nevesty. Bohatšie zdobenie párt a vencov je možné pozorovať smerom od východu na západ – v bohatších regiónoch, kde výzdoba ľudového odevu vo všeobecnosti dosahovala prepracovanejšie formy.  

Materiál na výrobu párt sa tradične vyrábal doma, alebo kupoval na miestnych jarmokoch. Začiatkom 20. storočia sa pri výrobe začali používať rôzne kupované umelé ozdoby a kvetiny, v niektorých oblastiach sa vkladali dokonca aj ozdoby z fúkaného skla. Na výzdobu sa používali rôzne druhy stúhpestrofarebné úzke, ktoré neboli zdobené, alebo hrubé vyšívané či maľované, ktoré sa pripínali na ozdobu hlavy aj zvyšok odevu (napr. okolo pásu). Na východnom Slovensku sa takmer vôbec nepoužívali na zdobenie živé kvety, tie nahradili kvety z vosku, stužiek a neskôr trblietavých flitrov. S narastajúcimi možnosťami a rôznorodosťou materiálu, ktorý bol dostupný aj vidieckemu ľudu sa začali v priebehu 20. storočia party a vence zdokonaľovať a spevňovať. Papierové súčasti boli nahradené trvácnejším plastom a rôznymi modelovacími hmotami, ktoré na hlave lepšie držali. Bohaté zdobenie umelých aj textilných súčastí však ostávali stále bohato inšpirované prírodou, a preto na stuhách a členkách môžeme aj v neskoršom období pozorovať takmer výlučne florálne obrazce a zdobenie.

Pozrite digitalizovanú zbierku párt a vencov na našom portáli.

 

 

 

Autorka článku: Lucia Bistárová

Zdroje

DANGLOVÁ, O. Symboly panenstva v svadobnom obrade na Slovensku. 1989

HANUŠOVÁ, V. Pohřební ritus a hmotná kultúra pohřebišť 16.-19. století v Čechách. 2011

HORVÁTOVÁ, M. Kroje. 2008

ZAPLETALOVÁ, M. Party. ÚĽUV. 2015

Komentáre (1 reakcií)
|
pridať reakciu

Pre pridávanie reakcií musíte byť prihlásený.

26.07.2021 - 14:34
|
Jozef Marko
Odkaz na zdigitalizovanu zbierku part a vencov, obsahuje len jednu fotku, nejde o chybu prosim?