Šorovi a Čardaš
2014
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Šumiac
Opis predmetu: Názov: Šorovi a Čardaš Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Šumiac Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: "Mária Durayová (1954), Jozef Fujka (1945), Martin Gatial (1975), Miroslava Hrabovská (1997), Peter Hrabovský (1990), Juraj Károly (1948), Šimon Károly (1960), Katarína Károlyová (1991), Ján Kubík (1979), Darina Lapinová (1943), Ružena Lunterová (1942), Dajana Margetová (1995), Dominika Margetová (1990), Mária Margetová (1940), Marián Maruškin (1990), Natália Maruškinová (1997), Božena Michalková (1950), Anna Petrová (1943), Mária Ševčáková (1943), Martina Takácsová (1990), Dominika Voletzová (1996), Anna Zámečníková (1941) " Interpreti - hudba: Miroslav Pokoš (1984), Stanislav Pokoš (1988), Radoslav Pokoš (1985), Bartolomej Pokoš (1962), Július Markus (1979), Vladimír Pokoš (1983) Etnografický región: Tanečná oblasť: Horehronie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Gemersko-malohontská Dátum zaznamenania: 15.7.2014 Miesto zaznamenania: Telgárt Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl, starý štýl Typ tanca: mládenecký tanec, starý párový tanec Podskupina: radový, krútivý tanec Rod interpretov: mužský, mužský a ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného a výročného cyklu (rodinné a kalendárne obyčaje) Ďalšie informácie - tanec: Názov tanca je odvodený od postavenia tanečníkov v dvoch protistojných radoch - šoroch. Tanec má dve tempá, ktoré sa v rámci priebehu tanca viackrát opakujú. Začína spevom v pomalom tempe, po ktorom pokračuje rýchla časť tvorená z potleskov a následného cifrovania. Pri tanci sa uplatňujú najmä dupavé motívy. Pri opätovnom návrate do pomalého tempa si počas spevu môžu tanečníci v protistojacich radoch vymeniť miesta. V rýchlej časti tanca spolu komunikujú dominantne tanečníci stojaci oproti sebe, čo má za následok narúšanie základného postavenia v rade. Po tanci si muži privolajú partnerky a pokračujú tancovať Čardáš. Napriek zavádzajúcemu názvu Čardaš vykazuje tento tanec po tanečnej i hudobnej stránke znaky starých improvizovaných párových krútivých tancov. Rovnako ako Šorovi má dve tempá - pomalé a rýchle, ktoré sa zvykli v rámci tanečného celku viackrát opakovať. Oddychové časti so spevom sa striedajú s rýchlym krútením v oboch smeroch a bohatým rytmizovaným dupavým cifrovaním tancujúcich partnerov v rôznych vzájomných držaniach a postaveniach. Popri tancovaní Čardaša v pároch sa v obci Šumiac vyskytovalo aj súbežné tancovanie iných zoskupení tanečníkov, napr. trojica (muž s dvoma ženami). Ženy, ktoré nemali partnera, tancovali Koleso. Hudobný sprievod: áno Spev: áno Forma spevu: viachlasný Typ spevu: skupinový Predspev: áno Názov zoskupenia: Ľudová hudba Pokošovcov z Vaľkovne Typ hudobného zoskupenia: sláčiková kapela s akordeónom Etnicita hudobníkov: rómska Nástrojové obsadenie: prím, 2. husle, violová kontra, husľová kontra, akordeón, kontrabas Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: dvojhlas Typ rytmického sprievodu: synkopický duvaj, es-tam Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)