Cipuruške
19.1.2015 (určite)
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Dobrá Niva
Opis predmetu: Názov: Cipuruške Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Dobrá Niva Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: tanec: Viktória Kršiaková (2006), Nela Melichová (2008), Nina Ponická (2006), Viktória Stieranková (2006), spev: Lenka Alakšová (2006), Emília Baculíková (2000), Hana Baculíková (2001), Žofia Baculíková (2008), Bianka Baková (2006), Nina Kolényová (2007), Hana Kristeľová (2000), Viktória Mojžišová (2008) Interpreti - hudba: Etnografický región: Tanečná oblasť: Hont, Podpoľanie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Zvolenská Dátum zaznamenania: 19.1.2015 Miesto zaznamenania: Dobrá Niva Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art. František Morong, Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl Typ tanca: pastierky tanec, tanečná hra, hra detí Podskupina: odzemok Rod interpretov: ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné príležitosti spojené s obyčajmi výročného cyklu cyklu (kalendárne obyčaje) - priadky, Iné: hry detí, neurčené Ďalšie informácie - tanec: Cipuruški možno z hľadiska formy priradiť k typu pastierskeho odzemkového tanca, ktorý má zároveň charakter tanečnej hry. Podľa dostupných prameňov (Zálešák, Cyril: Pohronské tance, Vydavateľstvo OSVETA, Martin 1953) Cipuruški realizovali dievky najčastejšie na priadkach, keď si potrebovali rozhýbať usedené telo. Tancoval sa vo štvorici alebo sólovo. Ak tancovali štyri dievky, postavili sa nakríž dve a dve oproti sebe a natočené pravými bokmi do stredu sa pochytali za pravé ruky tak, že nimi vytvorili kríž. Pri sprievodnej piesni Cip, Cip Cipuruški. poskakovali v drepe pravidelne striedajúc štyri poskoky na mieste a štyri s otočením sa okolo vlastnej osi tlieskajúc si pri tom do dlaní. Ukončenie záviselo od individuálnych fyzických dispozícií tanečníc. Pri sólovom variante tanečníčky poskakovali v drepe využívajúc otáčanie okolo svojej osi, tlieskanie i pohyb do priestoru. Cipuruški postupne prešli do repertoáru detí a do súčasnosti sa zachovali predovšetkým prostredníctvom javiskového uvádzania v prostredí folklorizmu. Zaznamenaná ukážka dokumentuje zlomok tanečnej hry v prevedení detí realizujúcich základný tanečný motív - skákanie v drepe. Umelecká prezentácia tradičných tancov má v obci dlhoročnú tradíciu, ktorá vo veľkej miere ovplyvnila tanečný prejav (ako aj povedomie o ňom) u viacerých generácií tanečníkov. V súčasnosti je už len ťažko odlíšiteľné, ktoré tance, v ktorom období a v akej podobe tradovali v prirodzenom tanečnom prostredí a ktoré prostredníctvom lokálne reprezentatívneho folklorizmu. Hudobný sprievod: nie Spev: áno Forma spevu: jednohlasný Typ spevu: skupinový Predspev: nie Názov zoskupenia: Typ hudobného zoskupenia: Etnicita hudobníkov: Nástrojové obsadenie: Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: Typ rytmického sprievodu: Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)