Hajduche
1.7.2014 (určite)
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Hrochoť
Opis predmetu: Názov: Hajduche Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: pod hajduche, hajduchovať, podhajduchy a cifrovačka Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Hrochoť Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: Miroslava Dorotovičová (1989) Interpreti - hudba: Dušan Berky-Paľáč (1991), Vladimír Berky-Paľáč (1989), Michal Zachar-Paľáč (1984), Vladimír Berky-Paľáč st. (1965) Etnografický región: Tanečná oblasť: Podpoľanie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Zvolenská Dátum zaznamenania: 1.7.2014 Miesto zaznamenania: Hrochoť Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl, starý štýl Typ tanca: pastiersky tanec Podskupina: odzemok Rod interpretov: ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného a výročného cyklu (rodinné a kalendárne obyčaje) Ďalšie informácie - tanec: Hajduche je miestny názov pre odzemok, ktorý sa v obci Hrochoť zachoval najmä v podobe sólového mužského pastierskeho tanca. V tradičnom repertoári niektorých obcí Podpoľania (Liptova, čiastočne Hontu, Žitného ostrova) sa možno stretnúť so ženskou obdobou tohto pôvodne mužského tanca. K takýmto lokalitám patrí aj Hrochoť. Výsledná podoba tanca je závislá od fyzických dispozícií interpretiek napodpobňujúcich tanec mužov. Zaznamenaná ukážka tanca je rekonštrukciou tanca podľa Zuzany Holíkovej, rodenej Seleckej (1941-2006) z filmovej dokumentácie Slovenskej akadémie vied realizovanej v obci Hrochoť v roku 1969. V úvodnej časti tanca interpretka využíva odzemkové motívy, ktoré strieda s motívmi oddychovými. Po odzemkovej (hajuchovej časti) nasleduje predspev a samostatné cifrovanie (cifrovačka). Tanečné motívy druhej časti tanca (ako aj hudobný podklad) korešpondujú s ženskými tanečnými motivmi používanými pri starých párových krútivých tancoch. Tento tanečný prejav možno vnímať aj ako ženský variant sólového mládeneckého tanca. Hudobný sprievod: áno Spev: nie Forma spevu: Typ spevu: Predspev: nie Názov zoskupenia: Ľudová hudba Paľáčovci Typ hudobného zoskupenia: sláčiková kapela Etnicita hudobníkov: rómska Nástrojové obsadenie: prím, 1. husle, violová kontra, kontrabas Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: Typ rytmického sprievodu: es-tam Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)