Naše sľuvke
19.1.2015 (určite)
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Dobrá Niva
Opis predmetu: Názov: Naše sľuvke Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Dobrá Niva Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: Ján Babiak (1961), Tomáš Cúth (1984), Marek Gonda (1989), Štefan Greguš (1970), Branislav Jančík (1993), Igor Strelník (1994), Štefan Vidhold (1965) Interpreti - hudba: Ján Cúth (1962), Emília Baculíková (2000), Ján Kamenský (1972), Pavol Škoda (1996), Paulína Škodová (1998) Etnografický región: Tanečná oblasť: Hont, Podpoľanie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Zvolenská Dátum zaznamenania: 19.1.2015 Miesto zaznamenania: Dobrá Niva Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art. František Morong, Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl Typ tanca: pastiersky tanec Podskupina: odzemok Rod interpretov: mužský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi výročného cyklu (kalendárne obyčaje) - priadky Ďalšie informácie - tanec: Naše sľuvke je z hľadiska formy pastiersky odzemkový tanec (hajduch). Jeho aktuálny názov (pod akým ho súčasní interpreti poznajú) je odvodený od incipitu sprievodnej piesne. Tanec má kruhovú formu, základnú štruktúru tvorí striedanie jednoduchšej, tzv. oddychovej časti s časťou fyzicky náročnejšou a motivicky bohatšou. Zmenu v tanci spravidla určuje vedúci tanečník. Zaznamenaná ukážka dokumentuje tanec v prevedení mužov, ktorí sú členmi miestneho folklórneho kolektívu. Pri tanci používajú plieškami zdobené pastierske palice. V prvej časti tanca muži kráčajú štrngajúc palicami po kruhu proti smeru hodinových ručičiek. V druhej časti individuálne cifrujú natočení tvárou do kruhu. Dvaja tanečníci v postavení oproti sebe držiac sa za palice realizujú fyzicky náročné motívy v drepe. Cyril Zálešák (Pohronské tance, Vydavateľstvo OSVETA, Martin 1953, s. 141-142) spomína tancovanie mužského Hajducha, pri návšteve mládencov na priadkach, kde sa tanec kombinoval s ženskými Cipuruškami. Hudobný sprievod: áno Spev: áno Forma spevu: jednohlasný Typ spevu: skupinový Predspev: áno Názov zoskupenia: Ľudová hudba pod vedením Jána Cútha Typ hudobného zoskupenia: cimbalová kapela s akordeónom Etnicita hudobníkov: slovenská Nástrojové obsadenie: prím, 1. husle, akordeón, cimbal, kontrabas Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: jednohlas Typ rytmického sprievodu: dvojitý duvaj Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)