Zavíjanka, Mladuchouskí
2014
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Detva
Opis predmetu: Názov: Zavíjanka, Mladuchouskí Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Detva Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: Erika Adamcová (1999), Anna Klimová (1956), Janka Kucejová (1967), Mária Kucejová (1951), Katarína Lihoťanová (1998), Ivana Matúšková (1998), Peter Melich (1946), Anna Melichová (1951), Kristína Sujová (2001), Katarína Šulajová (1999), Anna Vrťová (1961) / Erika Adamcová (1999), Tomáš Baran (1990), Jozef Bartko (1996), Jozef Borák (1995), Anna Klimová (1956), Martin Krnáč (1991), Janka Kucejová (1967), Mária Kucejová (1951), Katarína Lihoťanová (1998), Ivana Matúšková (1998), Jozef Melich (1959), Peter Melich (1946), Anna Melichová (1951), Miroslav Ondrášik (1996), Jozef Ostrihoň (1953), Jozef Smutný (1961), Kristína Sujová (2001), Jozef Šufliarsky (1939), Katarína Šulajová (1999), Milan Šulek (1961), Anna Vrťová (1961) Interpreti - hudba: nie / Tomáš Borák (1997), Martin Smutný (1997), Miroslav Kucej (1997), Peter Vrťo (1997) Etnografický región: Tanečná oblasť: Podpoľanie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Zvolenská Dátum zaznamenania: 13.11.2014 Miesto zaznamenania: Detva Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl / starý štýl Typ tanca: obrad / starý párový tanec, čardáš, reťazový a kruhový tanec Podskupina: nie / krútivý tanec, čardáš na základe krútivého tanca, koleso Rod interpretov: ženský / mužský a ženský Tradičná funkcia tanca: obradová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného cyklu (rodinné obyčaje) - svadba Ďalšie informácie - tanec: Zavíjanka sa v Detve nazýval svadobný obrad, pri ktorom sa pri speve vydatých žien a družíc sníma neveste z hlavy parta (ozdoba hlavy slobodnej dievky) , upravuje účes a nasádza kápka (čepiec - znak vydatých žien). Pri obrade vydaté ženy neveste vymieňajú aj základné vrchné odevné súčiastky. Súčasťou obradu je trikrát sa opakujúci dialóg vedený medzi nevestou a družbom, týkajúci sa dovolenia nevesty sňať jej veniec. Po treťom opakovaní otázky družbom nevesta privolí a ženy mu zosňatú partu, resp. veniec odovzdajú. Družba je svadobný funkcionár, ktorým je slobodný mládenec. V prípade zaznamenanej ukážky však vystupuje v tejto úlohe starší muž (uvedená skutočnosť vyplynula z aktuálnych dokumentačných možností). Obrad slávnostnej symbolickej premeny nevesty na vydatú ženu je súčasťou lokálnych svadieb aj v súčasnosti. Jeho forma a priebeh sú však zmenené a manifestuje sa obyčajne verejne o pol noci pred očami všetkých svadobčanov. Mladuchouskí (Vikrúcanka) je obradový svadobný tanec začepčenej nevesty so svadobčanmi. V Detve sa pri tejto príležitosti tancoval starý párový krútivý tanec, čardáš, príp. koleso. Hlavnou osobou v tanci je nevesta, pri ktorej sa postupne striedajú ostatní účastníci svadby. Podľa zachovaných tradícií začínali v Detve tanec s nevestou ženy a družice, ktoré boli prítomné pri Zavíjanke. Krstná mať počas tanca vyberala od svadobčanov do polievkovej misy peniaze, pričom volala: “Čija je mladá?”. Ten, kto šiel s nevestou tancovať, zvolal: “Moja!” alebo “Moja je!”, vhodil peniaze do nádoby a krátko si zatancoval s nevestou. Posledným v poradí tancujúcich bol mladý zať. Po ukončení ich spoločného tanca im krstná mať odovzdáva vyzbierané peniaze a mladý pár opúšťa miestnosť. Ostatní svadobčania pokračujú v zábave. Charakter tanca a tanečná motivika využívaná v priebehu celého Mladuchouského je závislá od hudobného podkladu sprievodných piesní hraným k tancu, ktorých sa v tradičnom prostredí z dôvodu veľkého počtu svadobčanov vystriedalo niekoľko a ich vznik sa viazal k rôznym historickým obdobiam. Vzhľadom k uvedenému nie je možné jasne zaradiť historickú vrstvu tanca. Hudobný sprievod: nie / áno Spev: áno Forma spevu: jednohlasný Typ spevu: skupinový, sólový Predspev: áno Názov zoskupenia: nie / Ľudová hudba pod vedením Tomáša Boráka Typ hudobného zoskupenia: nie / sláčiková kapela Etnicita hudobníkov: slovenská Nástrojové obsadenie: nie / prím, 1. husle, violová kontra, kontrabas Charakter repertoáru: obradový Typ husľovej hry: jednohlasný Typ rytmického sprievodu: dvojitý duvaj, jednoduchý duvaj, es-tam Ďalšie informácie - hudba: U metricko-rytmického sprievodu nachádzame miešanie štýlových vrstiev (k tancu starého krútivého štýlu hrajú čardášový sprievod). Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)