Valčík, Poľka, Tango
19.1.2015 (určite)
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Dobrá Niva
Opis predmetu: Názov: Valčík, Poľka, Tango Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Dobrá Niva Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: Pavel Krištof (1945), Anna Noskovičová (1953), Jozef Poljovka (1940), Ján Števák (1949), Mária Števáková (1953), Anna Vidholdová (1941) / 2. variant: Anna Bartošová (1946), Štefan Greguš (1970) /Pavel Krištof (1945), Anna Noskovičová (1953), Jozef Poljovka (1940), Ján Števák (1949), Mária Števáková (1953), Anna Vidholdová (1941) / Pavel Krištof (1945), Anna Noskovičová (1953), Jozef Poljovka (1940), Ján Števák (1949), Mária Števáková (1953), Anna Vidholdová (1941) Interpreti - hudba: Ján Cúth (1962), Ján Kamenský (1972), Pavol Škoda (1996), Paulína Škodová (1998) Etnografický región: Tanečná oblasť: Hont, Podpoľanie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Zvolenská Dátum zaznamenania: 19.1.2015 Miesto zaznamenania: Dobrá Niva Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art. František Morong, Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: nový štýl/nový štýl/nový štýl Typ tanca: folklorizovaný spoločenský tanec/folklorizovaný spoločenský tanec/folklorizovaný spoločenský tanec Podskupina: Valčík/Polka/Tango Rod interpretov: mužský a ženský/mužský a ženský/mužský a ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová/zábavová/zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného a výročného cyklu (rodinné a kalendárne obyčaje) Ďalšie informácie - tanec: Valčík začal postupne prenikať do tradičného tanečného repertoáru obce Dobrá Niva v prvej polovici 20. storočia a vďaka svojmu univerzálnemu charakteru postupne čoraz viac vytláčal tradičné staré párové krútivé tance a čardáš na jeho okraj. Dodnes je obľúbenou súčasťou manifestného i latentného repertoáru najmä u strednej a staršej generácie obyvateľov obce. Vzhľadom ku konkrétnej tanečnej príležitosti sa tancuje na živú i reprodukovanú hudbu. Prvý variant tanca dokumentuje Valčík v podaní lokálnych interpretov, ktorí poznajú tanec z prostredia tradičných zábav a nemajú skúsenosti s javiskovou prezentáciou tanca. Druhý “starobilý” variant Valčíka realizujú členovia miestneho folklórneho kolektívu. Tanec sa viaže na pieseň “Dobrí deň pán kmotor”, podľa ktorej ho zvyknú aj nazývať. Interpreti ovládajú tanec od nebohého dlhoročného vedúceho miestneho folklórneho kolektívu Jána Škodu, ktorý sa venoval skúmaniu starších tanečných tradícií v obci. Takýto variant Valčíka sa údajne tancoval ešte v predvojnovom období. Poľka je obľúbeným párovým folklorizovaným spoločenským tancom, ktorý prenikal do tanečného repertoáru V Dobrej Nive postupne v prvej polovici 20. storočia a je jeho súčasťou až dodnes. Hudobným podkadom tanca sú šlágrové piesne umelého, poloľudového lebo ľudového charakteru. Zaznamenaná ukážka dokumentuje Poľku v podaní lokálnych interpretov, ktorí ovládajú tanec z prostredia tradičných zábav a nemajú skúsenosti s javiskovou prezentáciou tanca. Tanec je súčasťou ich aktívneho (manifestného) tanečného repertoáru. Realizujú ho v polootvorenom tzv. valčíkovom držaní premenným tanečným motívom (na jeden krok). Tanečníci rozlišovali takto tancovanú Poľku, ktorú nazývali Slovenskou a Českú poľku, ktorá bola viac skákaná. Tango preniklo výraznejšie do tradičného tanečného repertoáru v Dobrej Nive v polovici 20. storočia. Dodnes je súčasťou manifestného a latentného repertoáru najmä u strednej a staršej generácie obyvateľov obce. Použitie základného tanečného motívu a súhra s hudobným taktom sú zavíslé od individuálnych dispozícií jednotlivých interpretov, najmä muža, ktorý má pri tanci vedúci úlohu. Hudobný sprievod: áno, áno / áno / áno Spev: nie, áno / nie / nie Forma spevu: nie, jednohlasný / nie / nie Typ spevu: nie, sólový /nie / nie Predspev: nie, áno / nie / nie Názov zoskupenia: Ľudová hudba pod vedením Jána Cútha Typ hudobného zoskupenia: cimbalová kapela s akordeónom Etnicita hudobníkov: slovenská Nástrojové obsadenie: prím, akordeón, cimbal, kontrabas Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: Typ rytmického sprievodu: valčík, valčík / es-tam / secco Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: civilný, tradičný ľudový / civilný/ civilný Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)