Čardaš
2014
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Bacúch
Opis predmetu: Názov: Čardaš Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Bacúch Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: "Mária Kánová (1944), Mária Piliarová (1931), Mária Piliarová (1940), Rozália Tomajková (1941) " Interpreti - hudba: Andrej Turčin (1989), Pavla Pisárová (1997), Matúš Pompura (1993), Marián Lihan (1982) Etnografický región: Tanečná oblasť: Horehronie Poznámka k tanečnej oblasti: Župa: Gemersko-malohontská Dátum zaznamenania: 17.7.2014 Miesto zaznamenania: Polomka Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. art., Mgr. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl Typ tanca: starý párový tanec Podskupina: krútivý tanec Rod interpretov: ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného a výročného cyklu (rodinné a kalendárne obyčaje) Ďalšie informácie - tanec: Napriek mätúcemu názvu Čardaš vykazuje tanec po tanečnej i hudobnej stránke znaky starých improvizovaných párových krútivých tancov. Zaznamenaná ukážka dokumentuje ženský variant Čardaša v prevedení staršej generácie interpretiek, ktoré poznajú tanec z tradičného tanečného prostredia. V súčasnosti patrí Čardaš k ich latentnému tanečnému repertoáru. Tanec má dve tempá - pomalé a rýchle. V pomalej časti tanca využívajú interpretky jednokročku a dvojkročku v zatvorenom protistojnom čardášovom držaní a v držaní “na dlhé ruky”, ktoré kombinujú s pomalým párovým krútením v polobočnom postavení v oboch smeroch krútenia. Jedna dvojica používa pri tanci motív s unožovaním a prednožovaním i podvrtku a samostatné krútenie okolo vlastnej osi. V rýchlej časti sa objavuje samostatné cifrovanie vo vzájomnom držaním “na dlhé ruky”, vo vzpažení alebo bez držania, kombinované s oddychovými motívmi a párovým krútením v polobočnom postavení so striedaním smerov krútenia. Jedna dvojica uplatňuje pri krútení okrem zatvoreného držania aj držanie za zahaknuté lakte. Pri tanci jednej dvojice badať určitú nesúhru zapríčinenú absenciou predchádzajúcej spoločnej tanečnej skúsenosti a nejednoznačnými impulzami pohybových zmien zo strany vedúcej osoby v rámci tanečného páru. Hudobný sprievod: áno Spev: nie Forma spevu: Typ spevu: Predspev: Názov zoskupenia: Ľudová hudba Brezinky z Polomky Typ hudobného zoskupenia: sláčikové zoskupenie s akordeónom Etnicita hudobníkov: slovenská Nástrojové obsadenie: prím, 1. husle, 2. husle, akordeón Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: dvojhlas Typ rytmického sprievodu: jednoduchý duvaj, es-tam Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)