Collections List Items
Scénická žatva v Martine je najstarší festival neprofesionálneho divadla v Európe. História Scénickej žatvy sa viaže na Ústredie slovenských ochotníckych divadiel (ÚSOD), ktoré už v roku 1923 zorganizovalo prvé celoslovenské divadelné preteky v Martine. Posledné preteky, ktoré nadväzovali ešte na tradíciu ÚSOD-u, sa konali v júni 1950 už nie v Martine, ale v Banskej Bystrici. V 50. rokoch sa na základe rozhodnutia štátnej osvetovej starostlivosti, ako aj Matice slovenskej zrušil Čestný veniec víťazov a zaviedla sa len inštitúcia absolútneho víťaza. V roku 1951 bola vyhlásená súťaž ľudovej umeleckej tvorivosti a manifestačná prehliadka, ktorá sa uskutočnila v Trenčíne, do ktorej sa kuriózne zaradili iba tri divadelné súbory. Divadelníci otvorene sa hlásali, že vhodným riešením by bol návrat k systému ÚSOD-u. V roku 1953 štátne orgány rozhodli, že sa divadelné hry už nebudú prideľovať, ale ochotníci si budú môcť vybrať z 200 povolených. Matica slovenská zorganizovala prvý ročník Martinského divadelného festivalu v roku 1967 v nadväznosti na činnosť ÚSOD-u a na tradíciu divadelných pretekov. V roku 1970 sa činoherci zlúčili s martinským bábkarským festivalom a spoločné podujatie dostalo názov SCÉNICKÁ ŽATVA. Až do roku 1976 ju organizovala Matica slovenská. Vznik a prvé ročníky Scénickej žatvy sa prijímali s veľkým nadšením, vzrástla kvalita inscenácií a vznikla zdravá súťaživosť, k čomu prispievali aj kvalitné rozbory inscenácií a odborné poroty, ktoré spevňovali kritériá divadelnej tvorby. Tým rástol aj záujem obecenstva. Založila sa tradícia festivalu festivalov, na ktorom sa prezentovali všetky typy a druhy amatérskeho divadla. Navyše vznikla nová a s vyššími ambíciami komponovaná školiteľská základňa, ktorá svojimi hodnoteniami a pripomienkami formovala režisérov súborov i protagonistov inscenácií – hercov. Scénická žatva sa stala odrazovým pódiom pre slovenských ochotníkov na divadelné európske a svetové festivaly.
Osvetový ústav v rámci spolupráce a účasti v Medzinárodnej asociácii amatérskeho divadla AITA/IATA (od roku 1969) pozýval na martinský festival celý rad zahraničných pozorovateľov. Mnohí z nich boli prekvapení vysokou organizačnou úrovňou festivalu, ale aj kvalitou predvádzaných inscenácií a vďaka tomu prichádzali pozvania na medzinárodné divadelné festivaly v zahraničí.
Ministerstvo kultúry poverilo v roku 1976 organizovaním Scénickej žatvy Osvetový ústav a v tom roku po prvý raz udelilo Cenu za tvorivý čin roka. Po roku 1982 sa začalo obdobie výrazných organizačných problémov. Ministerstvo kultúry ako vyhlasovateľ súťaže totiž zmenilo periodicitu celoštátnych súťaží a prehliadok na dvojročnú (striedali sa divadelníci v kategórii A – Divadelná Spišská Nová Ves a kategória B – Belopotockého Mikuláš, Bábkové divadlo – Bábkarská Žilina a detské divadlo – Detská divadelná Trnava ap.), a tak organizátori nemohli uplatniť dovtedy platné pravidlo, že víťazi jednotlivých kategórií a vybraných tematických divadelných prehliadok už v aktuálnom roku mohli postúpiť na Scénickú žatvu v Martine. Začalo sa obdobie improvizácie, počas ktorého sa organizátori Scénickej žatvy snažili udržať čo najvyššiu odbornú a organizačnú úroveň. Rok 2004 bol jedným z prelomových rokov festivalu Scénická žatva, pretože práve v tom roku sa v rámci pracovného programu festivalu obnovili školenia amatérskych divadelných tvorcov – tvorivé divadelné dielne zamerané na rôzne oblasti tvorby, produkcie a manažmentu amatérskeho divadla. V roku 2004 išlo o presunutie letnej školy divadla, ktorá sa v minulosti realizovala ako samostatná aktivita NOC. Festival Scénická žatva sa stále snaží udržiavať kontakt so zahraničným divadlom, a to importom zaujímavých zahraničných inscenácií do programu Scénickej žatvy a exportom inšpiratívnych inscenácií slovenských divadelných súborov na najvýznamnejšie festivaly v zahraničí. V rokoch 2004–2014 najlepším profesionálnym a amatérskym hercom udeľovala Spoločnosť Jozefa Kronera Cenu Jozefa Kronera a väčšina jej slávnostných ceremoniálov bola súčasťou Scénickej žatvy. Na Scénickej žatve sa do roku 2016 udeľovala Cena za tvorivý čin roka ako najvýznamnejšie ocenenie tvorby v amatérskom divadle na Slovensku.
V rámci európskej siete festivalov amatérskeho divadla AITA/IATA má festival veľký kredit a je zaraďovaný medzi najkvalitnejšie festivaly amatérskeho divadla v Európe, čo sa týka organizácie podujatia, ale najmä kvality prezentovaných inscenácií. Toto uznanie je dedičstvom niekoľkých generácií odborných pracovníkov a metodikov amatérskeho divadla, ktorí začali a udržiavali tradíciu postupových (viacstupňových) súťaží neprofesionálneho divadla a umeleckého prednesu. Koncom augusta 2017 sa zišli divadelníci z celého sveta v Monaku na 16. svetovom divadelnom festivale a 33. kongrese AITA/IATA. Po prvý raz pri dvoch veľkých jubileách – 60. výročí vzniku Svetového festivalu amatérskeho divadla (1957), ktorý sa koná každé štyri roky, a 65. výročí založenia mimovládnej Medzinárodnej asociácie amatérskeho divadla AITA/IATA (1952) – predstavitelia AITA/IATA ocenili viacerých divadelníkov, ako aj medzinárodné divadelné festivaly. SCÉNICKÁ ŽATVA, ktorú organizuje Národné osvetové centrum, získala významné ocenenie ako jeden zo siedmich najlepších festivalov z celého sveta.