Collections List Items

Obraz, V prístave, olejomaľba, zač.18.stor., zarámované
Obraz, V prístave, olejomaľba, zač.18.stor., zarámované

Obrazy obdĺžnikového horizontálneho formátu, vyhotovené technikou olejomaľby na ľanovom plátne. Autorom obrazov je neznámy, pravdepodobne západoeurópsky maliar 17. storočia.

Na obrazoch je zachytený prístav so skalnatým zálivom, zakotvenou veľkou plachetnicou a so zvinutými plachtami.

V pozadí na mori sú plávajúce plachetnice a rybárske lode. V pozadí, na skalnatom pobreží je maják. V popredí obrazu sú postávajúce hlúčiky ľudí a postavy pracujúcich robotníkov.

Obraz, V prístave, olejomaľba, zač.18.stor., zarámované
Obraz, V prístave, olejomaľba, zač.18.stor., zarámované
Oprava lode v prístave
neznámy Oprava lode v prístave
Umelo vytvorené prístavy sa rozvíjali v mestách ležiacich na

brehoch riek a morí spoločne s rozvojom obchodu – či už lokálneho, alebo toho zámorského. Jeden z najstarších známych umelých prístavov na svete, vo Wadi al-Jarf, vznikol na pobreží Červeného mora, približne 120 km južne od Suezu, pred viac ako 4500 rokmi.

Lode v prístave
neznámy Lode v prístave
Prímorská krajina I
Aigen, Karl Josef Prímorská krajina I

Meniace geografické a klimatické podmienky majú za následok, že mnohé z významných historických prístavov dnes už neexistujú.

Rye, vo východnom Sussexe, bol v stredoveku významným prístavným mestom, no kvôli zmene pobrežia je v súčasnosti more od mesta vzdialené 3,2 km. Iné zas boli zničené, kvôli erózii pobrežia, napr. pri prístavoch Ravenspurn a Dunwich.

Loď v prístave so štafážou
neznámy Loď v prístave so štafážou
Obraz, V prístave I., olejomaľba, 18.stor., zarámované
Obraz, V prístave I., olejomaľba, 18.stor., zarámované

Na obrazoch je znázornený rybársky prístav. V popredí obrazu, na brehu sú väčšie aj menšie hlúčiky postávajúcich ľudí okolo krčmy, očakávajúci, pravdepodobne, príchod rybárskych lodiek a plachetníc z priľahlého brehu, kde sa črtá architektúra nejakého mesta a veterný mlyn.

Obraz, V prístave II., olejomaľba, 18.stor., zarámované
Obraz, V prístave II., olejomaľba, 18.stor., zarámované
Erming: Pohľad na mesto Braila
Erming: Pohľad na mesto Braila
Pirano
Halász Hradil Elemír Pirano
Elemér Halász-Hradil, 1918 mesto Piran (Pirano).

Piran je starobylé mestečko na výbežku slovinského pobrežia.

Obrazu dominuje popri pobreží sa plaviaca malá loď. V pozadí kostol a nábrežie, loď smeruje k prístavu.

Dve lode v prístave s pevnosťou
neznámy Dve lode v prístave s pevnosťou
Neznámy autor: Pevnosť nad vodou. Papier, akvarel, ceruza
neznámy (osobné meno) Neznámy autor: Pevnosť nad vodou. Papier, akvarel, ceruza
Pohľadnica:rieka Váh
Pohľadnica:rieka Váh

Farebná pohľadnica na ktorej je zobrazená rieka Váh, po ktorej partia pltníkov zváža drevo.

Zobrazený úsek sa nachádza pravdepodobne medzi Mikulášom a Ružomberkom. Na rieke sa plaví desať pltí.

Neznámy maliar: Prístav s majákom, supraporta
neznámy Neznámy maliar: Prístav s majákom, supraporta
Prístav na rieke, supraporta
neznámy Prístav na rieke, supraporta

Zdroj:

HEIN, Carola a Dirk SCHUBERT. Resilience, Disaster, and Rebuilding in Modern Port Cities. In: Journal of Urban History. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0096144220925097