Paropski a Popod ruku
2014
SNM
Kategória: Tanec
Podkategória: Tanec
Spravuje: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici
Lokalita pôvodu: Telgárt
Opis predmetu: Názov: Paropski a Popod ruku Typ názvu: ľudový názov Jazyk názvu: slk Ďalší názov: Typ (ďalšieho) názvu: Jazyk (ďalšieho) názvu: Riadený názov: tradičný ľudový tanec Inštitúcia: Múzeum SNP Súvisiace predmety: Lokalita pôvodu: Telgárt Identifikačné číslo: Poznámka: Interpreti - tanec: Helena Černáková (1957), Štefan Knižka (1944), Mária Knižková (1949), Šimon Laurinc (1946), Anna Laurincová (1948), Anna Remišová (1948), Helena Šipulová (1946), Michal Šramko (1946), Elena Vrbiarová (1941) Interpreti - hudba: Miroslav Pokoš (1984), Stanislav Pokoš (1988), Radoslav Pokoš (1985), Bartolomej Pokoš (1962), Július Markus (1979), Vladimír Pokoš (1983) Etnografický región: Tanečná oblasť: Horehronie Poznámka k tanečnej oblasti: Gemersko-malohontská Župa: 14.7.2014 Dátum zaznamenania: Telgárt Miesto zaznamenania: interiér Etnochoreologická dokumentácia: Mgr. Art. Barbora Morongová, PhD. Etnomuzikologická dokumentácia: Mgr. Alžbeta Lukáčová, PhD. Historická vrstva: starý štýl Typ tanca: mládenecký tanec a starý párový tanec Podskupina: radový tanec a krútivý tanec Rod interpretov: mužský a ženský Tradičná funkcia tanca: zábavová Tanečná príležitosť spojená s tancom: tanečné zábavy, tanečné príležitosti spojené s obyčajmi životného a výročného cyklu (rodinné a kalendárne obyčaje) Ďalšie informácie - tanec: Paropski je tanec mužov (mládencov, paropkov), ktorý má formu samostatného tanca, alebo tvorí úvod krútivého tanca starého štýlu Popod ruku tancovaného v Telgárte v trojiciach v zložení jeden muž s dvoma ženami. Pri Paropskom tanci sa využívajú bohato rytmizované potlesky a cifrovanie s dupavými motívmi v rýchlom tempe, ktoré realizujú mužskí tanečníci obyčajne v dvojici (alebo viacerých dvojiciach) orientovaní oproti sebe tak, aby mohli spolu v rámci tanca komunikovať. Po privolaní partneriek nasleduje improvizovaný krútivý tanec v rýchlom tempe, pri ktorom sa okrem spoločného krútenia v oboch smeroch využíva aj bohaté individuálne dupavé cifrovanie v rôznych držaniach. Pri prechode z cifrovania do krútenia zvykne muž tancujúci s dvoma ženami vykrútiť tanečnice popod ruku, od čoho je odvodené aj pomenovanie tanca. Hudobný sprievod: áno Spev: nie Forma spevu: Typ spevu: Predspev: Názov zoskupenia: Ľudová hudba Pokošovcov z Vaľkovne Typ hudobného zoskupenia: sláčiková hudba s akordeónom Etnicita hudobníkov: rómska Nástrojové obsadenie: prím, 2. husle, violová kontra, husľová kontra, akordeón, kontrabas Charakter repertoáru: tanečný, zábavový Typ husľovej hry: dvojhlas Typ rytmického sprievodu: es-tam Ďalšie informácie - hudba: Odev tanečných interpretov: tradičný ľudový, civilný Spôsob nadobudnutia: výskum Technické metadáta: prírastkové číslo: evidenčné číslo: Autorskoprávna ochrana: Dielo je chránené Je možné identifikovať nositeľa práv: Múzeum Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Poznámka k ochrane práv Chránené licenčnou zmluvou
Fyzický popis: počet 1
Jazyk: (slk)